FeaturedFlygbolag

Test: SAS Plus – København – London Heathrow

- Reklam -

Man kan nog säga att linjerna från de nordiska huvudstäderna till London är några av SAS viktigaste flaggrutter. Rutten har flera avgångar varje dag och andelen affärsresenärer är stor. Vi testade den här rutten i SAS Plus på en fredagseftermiddag, och det var fullsatt! Resten av texten är på norska.

Reiser man en mandag morgen fra Oslo til London med SAS kan man regne med at over halve flyet er SAS Plus, fyllt opp av forretningsreisende. For selv om SAS har god konkurranse på ruten til London, virker det som at de forretningsreisende fortsatt støtter opp om SAS. Denne fredag ettermiddagen da vi testet SAS Plus fra København til London, var de første 7 radene satt av til SAS Plus, og det var fullt fly.

Flight info:

• Rute: SK1507 København – London Heathrow
  • Avgangstid: Kl 18:25
  • Ankomst: kl 19:30
  • Flytid: 1 time og 55 minutter
  • Effektiv flytid i luften: 1 timer og 40 min
  • Flytype: Airbus A320
  • Flyregistrering: EI-SIE

Innsjekk

Da jeg ikke startet reisen i København, sjekket jeg derfor ikke inn der men var bare i transitt. Tiden ble utnyttet til et par deilige danske smørrebrød på den nye Hallernes Smørrebrød, som ligger rett ved nedgangen til pir A, samt et lite besøk i SAS loungen.

Selv om det var lite folk i SAS loungen, var ryddingen på et meget lavt nivå….

Fra loungen var det jo et stykke vei. Først skal man gjennom passkontrollen, hvor det heldigvis ikke var noe kø da jeg skulle gjennom. Deretter var avgangen fra gate D101, som er den lengst ute på D piren.

Lang vei til gaten!

Ombordstigning

Jeg var noe sent til gaten, så det var ingen kø. Skjermen blinket på FinalCall og jeg tok det som et hint om at det var min tur til å gå ombord….

Flyet står klar ved gate.

Jeg kom ombord i et 98% fullt fly. Jeg så bare 2 ledige seter, og det ene var midtsete på min rad. Deilig!

Jeg fant plass til håndbagasjen i hattehyllen etter litt ommøblering, da det var temmelig fullt. Jeg så etterpå at flere ikke fikk plass til sin håndbagasje, og noe håndbagasje ble båret frem til et ekstra lagringsrom foran i flyet.

Flyturen

Etter en rask taxetur var vi i luften mot syd og svingte deretter mot vest i rute mot London.

Serveringen kom raskt igang, og vi som satt i Plus fikk en papp-boks med mat. Den sa Smoked eye of round, hvilket var ganske så ukjent for meg. ved åpning av boksen kunne jeg konstatere at det var skiver av, det som for meg, så ut som roastbeef. Det smakte faktisk ganske utmerket.

Jeg valgte en flaske musserende vin til. Den var dessverre helt udrikkelig. Smakte bare forferdelig, så jeg fikk byttet den ut med en øl ved første anledning.

En hyggelig avslutning på måltidet i SAS Plus har alltid vært boksen med sjokoladebiter. Denne var nå ”forbedret” fra 3 til 2 biter. De smakte fortsatt deilig.

Siden dette var fredag ettermiddag, var det innafor å bestille en liten cognac. Ikke det mest eksklusive merket, men uansett godt med en liten skarp en. Selv i plastglass..

Vi kom inn over London sentrum og det var fin utsikt ned mot byen og inn mot landing på Heathrow.

Ankomst

Vi landet på den sørlige rullebanen på rutetid og taxet inn mot gate i terminal 2a. På denne flyplassen mikser de ikke avreisende og ankommende passasjerer, så vi måtte gå en lang runde i korridorer for å kome frem til enten passkontroll og ankomst London, eller til ny sikkerhetssjekk og transitt til neste flight.

Jeg skulle videre fra London, og var nok en av de eneste. Da jeg kom til transitt sikkerhetskontrollen var det som den Himmelske freds plass. Ikke en sjel å se annet enn kontrollørene, så her var jeg raskt gjennom og kunne finne veien videre til loungen for litt avslapping foran neste flight.

Oppsummering

Fordeler:

+ Ledig midtsete
+ God matservering ombord
+ Smidig ombordstigning

Ulemper:

– Dårlig med plass i hattehyllene med fullt fly
– Skrikende babyer ombord var dårlig underholdning
– Lang vei å gå ved ankomst Heathrow for å komme videre

Karaktergivning

Setet: 6
Servering ombord: 7
Service ombord: 7
Service på bakken: 6
Valuta for pengene: 6

Total score: 6,5

Konklusjon

Det var en grei tur med SAS til London. Stinn brakke, barnegråt men grei servering. Ledig midtsete trakk opp.

Tags

Erling Stausland

Erling er redaktør for FinalCall.travel i Norge. Han er en reiseglad kar fra Sørlandet som reiser en del både i jobb og privat. Foretrekker reiser i Business Class og jakter stadig på billige billetter i denne klassen. Han holder seg også oppdatert på de beste bonustilbudene og har godt kjennskap til mange bonusprogrammer.