HotellRecensioner

Test: Comfort Hotel Arlanda

Läs mer om vår upplevelse på Nordic Choice-kedjan nyaste hotell på Arlanda här

- Reklam -

Tidigare i år fick Arlanda Airport utanför Stockholm ett nytt hotell när Comfort Hotel Arlanda öppnade sina dörrar. Sedan dess har Nordic Choice-kedjan också ett Clarion-hotell på flygplatsen, och de två hotellen ligger mer eller mindre intill. Comfort Hotel Arlanda är kedjans största hotell med 503 rum.

För att finna hotellet, gå till SkyCity, sedan till Clarion Hotel och fortsätt förbi detta och efter en kort promenad över gatan hittar du hotellet. Märkningen har kanske inte varit den bästa, men som erfarnen Arlanda resenär kommer du hitta dit.

Den första skylten är när du passerar Clarion-hotellet i SkyCity.

Jag hade bokat en natt på hotellet och priset var cirka 800 SEK.

Fakta om hotellet:

Gratis WiFi: Ja
Parkering: Ja

Ankomst

Jag kom till fots från Arlanda Airport. Från terminal 5 gick jag mot SkyCity och sedan mot Radisson SkyCity, passerade Clarion Arlanda och följde skyltarna. Sedan kom jag ner på gatunivå och var tvungen att korsa vägen för att komma till Comfort hotel Arlanda. Det första du möter är självcheckning, även om de också har en betjänningsmottagning.

Självincheckning som det första du möter när du går in.

Det var ingen kö i receptionen när jag kom, så jag valde en manuell incheckning. Personalen var trevlig och kunde informera om att jag var uppgraderad till ett superiorrum eftersom jag är platinemedlem i Nordic Choice Club.

Det blev mer kö sen på kvällen när jag var nere för att ta bilder.

Rummet

Jag visades vägen till hissen där jag åkte upp till översta våningen där mitt rum var beläget.

Jag hittade enkelt till mitt rum och det var trevligt att se att det såg nytt och rymligt ut, och inte minst att det hade en fin utsikt. Tyvärr, eftersom jag checkade in sent och tidigt i slutet av februari, är alla bilder i mörkret.

Första intrycket av rummet när jag öppnade dörren.
Stor dubbelsäng i rummet.
Det fanns också en tredje säng i rummet som låg ovanför dubbelsängen, åtkomst via en stege.

Utsikten var ingenting att klaga på. Här kan du förmodligen sitta hela dagen och bara titta på flygplatsen.
Badrummet hade bra storlek med en stor dusch.
Det var inte många amenities i badrummet. Endast tvål i dispensern samt handdukar och hårtork.

Restaurang / Bar / Frukost

Mottagningen hade en kioskbutik där du kunde köpa lite mat och dryck. Dessutom hade de en egen bar i receptionen där du också kunde beställa mat. Jag vet inte riktigt om jag skulle kalla det en restaurang eftersom det enda på menyn var 3 pizzor och 2 bowls. När allt kommer omkring hade hotellet förklarat att de inte serverade rött kött av miljöskäl. Av de 5 rätterna på menyn hade bara 1 kött. Det var en av pizzorna som hade lite skinka…

Menyn på hotellet

Eftersom jag var hungrig och angelägen om en ordentlig måltid, gick jag till Clarion Hotel där jag fick en läcker biff!

Men det var gott om utrymme i baren på bottenvåningen på Comfort Hotel.

Sittgrupper barmottagning
Om man ville ha en av de fem rätterna, var man tvungen att beställa i baren .
Bordtennisbord som en del av aktivitetsutvalet

Hotellet har också en bar på 12e våningen som kallas panoramabaren, och det var riktigt trevligt. Här hade du utsikt över hela flygplatsen.

Panoramabaren på 12e etage.

Frukosten började lite sent när jag besökte hotellet. Det började inte förrän 06:00 på vardagar och 0730 på lördag och söndag. Om du bor på ett flygplatshotell gör det ofta på att du checkar ut tidigt. Som jämförelse öppnar Radisson Blu SkyCity sin frukostbuffé kl. 0430 varje dag. Nu har Comfort Arlanda bytt till öppen frukost kl 0500, vilket är en förbättring. Men med flyget som gick 0645 fick jag inte frukosten och kan därför inte rapportera detta. Men lokalerna såg trevliga ut.

Frukostsalen

Andra faciliteter på hotellet

Hotellet har några konferensrum och ett gym som inte testades under besöket. Det var gratis Wifi som fungerade bra.

Kolla upp

Eftersom jag skulle vara på ett flyg 0645, var jag tvungen att checka ut tidigt. Jag var på väg ner i hissen redan vid 0525 och checkade ut via appen på väg ner i hissen, så att jag slapp gå via receptionen. Det var inga köer eller folk i receptionen vid denna tid på dagen, men jag sparade fortfarande tid genom att använda appen. Så ett starkt tips är att kolla in appen.

Fördelar:

+ Helt nytt hotell
+ Fantastisk utsikt från rummet
+ Cool panoramabar på 12: e våningen

Nackdelar:

– Dåligt matutbud
– Dålig skyltning för att hitta till hotellet
– Det fanns inget kylskåp i rummet

Bra

3/5

Tags

Erling Stausland

Erling er redaktør for FinalCall.travel i Norge. Han er en reiseglad kar fra Sørlandet som reiser en del både i jobb og privat. Foretrekker reiser i Business Class og jakter stadig på billige billetter i denne klassen. Han holder seg også oppdatert på de beste bonustilbudene og har godt kjennskap til mange bonusprogrammer.