FeaturedFlygbolag

Recesion: Lufthansa Business Class Oslo-Frankfurt

- Reklam -

Så var det 7 år sedan vi senast testade Lufthansas Business Class inom Europa, så låt oss se hur det är att flyga med dem nu 2024. Följ med oss på en resa från Oslo flygplats till Frankfurt, som ägde rum i augusti i år.

Eftersom företaget har ett av de största rutt-näten bland europeiska flygbolag, med långdistansflyg från både Frankfurt, München och Düsseldorf, är så kallade feeder-flygningar till dessa flygplatser viktiga för företaget då de möjliggör vidareanslutningar till hela nätverket.

Det var just i samband med en resa ut i världen som vi fick möjligheten att testa Lufthansas Business Class på rutten från Oslo till Frankfurt. Observera att resan ägde rum innan SAS lämnade Star Alliance.

Flyginformation:

• Rutt: LH861 Oslo flygplats (OSL) – Frankfurt (FRA)
  • Klass: Business Class
  • Avgångstid: Kl 13:05 (faktisk avgång kl 13:38)
  • Ankomst: kl 15:10 (faktisk ankomst kl 15:12, men vi kom ut ur planet en timme senare)
  • Flygtid: 2 timmar 5 minuter. Effektiv flygtid i luften: 1 timme och 44 minuter
  • Flygplanstyp: Airbus A320neo
  • Registrering: D-AINE

Incheckning

Lufthansa-gruppen har egen incheckning på Oslo flygplats. Denna bemannades av SAS Ground Handling-personal. Det fanns en separat disk för Business Class (två för Economy) och det var ingen kö när vi anlände, så vi fick snabbt våra boardingkort och bagage taggat och ivägskickat.

Ombordstigning

Dagens gate var D11, längst ut på den nya piren som sträcker sig från huvudterminalen.

Det hade samlats mycket folk när vi anlände lite efter att boardingen hade börjat.

Eftersom endast boarding för Business Class och statuspassagerare hade startat, gick vi snabbt igenom och på väg ombord på flyget, som var en Airbus A320 denna gång.

Det fanns 6 rader avsatta för Business Class på denna flygning, och det är avskilt från Economy Class med ett förhänge. På denna flygning räknade jag 7 lediga säten av de 24 i Business Class.

Flygresan

En fördel med Lufthansa Business Class är att även om det är samma säten som i Economy Class, sitter ingen på mittsätet. Det är blockerat för extra komfort.

När vi satte oss på rad 2 var benutrymmet precis tillräckligt.

Flygtiden var 1 timme och 40 minuter, och serveringsvagnen kom fram kort efter att säkerhetsbälteslampan släcktes.

Besättningen, ledd av en manlig purser, var ovanligt serviceinriktad. Vi blev först erbjudna en drink, och pursern rekommenderade deras nya Avionic aperitif med tysk sekt istället för tonic. Den serverades i riktiga glas, tillsammans med cashewnötter.

Sedan var det dags för matservering. Maten bars direkt ut från köket till varje passagerare. Av någon anledning blev vi och mitt resesällskap serverade först, och pursern berättade att det fanns rökt öring på menyn, men att han också hade två Caesarsallader med kyckling kvar från förra flygningen om vi hellre ville ha det. Och det ville vi. Om det var resesällskapets nyvunna Lufthansa Senator-status som var anledningen eller för att vi var trevliga typer, vet vi inte. Men salladen var god, och det fanns en bulle till samt en trevlig kaka till efterrätt.

För er som undrar hur fiskrätten såg ut så var den så här:

Efter att maten rensats bort kom pursers fram till oss och frågade om vi ville ha något mer att dricka, samtidigt fick vi 3 påsar cashewnötter vardera. Strax efter stod den önskade drinken på bordet.

Ankomst

Det var en trevlig inställning till Frankfurt. När vi landade på den landningsbana som ligger längst bort betyder det att vi flyger över, och med god utsikt över, terminalerna och flygplanens förkläden. För oss flygentusiaster är det alltid en underbar syn.

Det är en 20 minuters taxiresa från landningsbanan till parkeringen och på vägen passerade vi många andra flygplan som du kanske inte ser särskilt ofta.

Väl framme vid parkeringen vid B gates (planet skulle vidare till London) blev det ett abrupt stopp. För ett kraftigt åskväder var på väg mot flygplatsen, så då stannade allt. Vi fick åka buss till terminalen, men vädret gjorde att markpersonalen inte fick vistas utomhus av säkerhetsskäl. Så det blev en extra timme på planet där vi bara väntade på bättre väder. Men till slut kom vi ut. Som tur var hade vi gott om tid innan nästa flyg så den enda konsekvensen för oss var att vi fick en timme mindre i loungen.

Endelig ute av flyet. Takk for turen! Foto: Erling Stausland

• Prisvärdhet: 7

Totalbetyg: 7/10

Slutsats

Lufthansa levererar vad vi förväntar oss av en intra-europeisk Business Class. Maten är kall men god, servicen är utmärkt, och dryckerna serveras i riktiga glas. Avsaknaden av Wi-Fi och begränsat benutrymme drar ner helhetsintrycket, men överlag en behaglig flygning med Lufthansa.4o

Tags

Erling Stausland

Erling er redaktør for FinalCall.travel i Norge. Han er en reiseglad kar fra Sørlandet som reiser en del både i jobb og privat. Foretrekker reiser i Business Class og jakter stadig på billige billetter i denne klassen. Han holder seg også oppdatert på de beste bonustilbudene og har godt kjennskap til mange bonusprogrammer.