I dag er dagen for store endringer i SAS sitt ombordprodukt. Vi sier farvel til SAS Plus som fra i dag er erstattet med «Premium» på innenriks og interkontinentale ruter og «Business Class» på europeiske ruter.
Så reiser man utenriks fra i dag og har billett i SAS Business Class kan man forvente seg ledig midtsete på avganger som har Airbus A320 fly og oppgradert servering. Det vil også være gardin mellom Economy Class og Business Class og toalettet foran er forbeholdt Business Class passasjerer. Vær også oppmerksom på at det max tilbys 7 rader med Business Class på hvert fly, så her blir det ikke fleksibelt i form av at mandag morgen til London består av 29 rader med Business Class. Er det fullt så er det fullt. Det gjør nok også tilbudet noe mer eksklusivt. (Vi har tidligere opplevd en slik London flight hvor de bakerste 4 radene var SAS Go, resten SAS Plus…)
Utover det blir det endringer i SAS sine lounger som tidligere har vært oppdelt i en SAS Business del og en SAS Gold del. Disse er fra i dag slått sammen så det ikke er noe klasseskille mellom lougene, men en lounge for alle som er kvalifisert for loungeadgang.
Dessuten har SAS fra i dag et tilbud om 35 nye lounger rundt på destinasjonene som ikke har hatt det fra før. Det bringer antall lounger SAS gjester kan få tilgang til opp på rundt 60. Du kan lese mer om hvilke lounger det gjelder på denne linken.
Vi har tidligere skrevet om hva som kan forventes av nye SAS Business i Europa. Du kan lese mer om det på denne linken. Vi var derfor spent på hva som ville tilbys i dag.
Serveringen i SAS Premium innenriks
Vår reporter Håkon reiste i morges fra Trondheim til Oslo i den nye Premium kabinen, og han rapporterer om en god og forbedret frokostservering.


Serveringen i Business Class
Vi har fått et bilde av menyen på morgenflighten fra Stockholm til København. Den ser slik ut:

Det kan fra bildet se ut til at det er samme måltid som ble servert Oslo – Stockholm i morges.

Av drikkevarer er også utvalget oppgradert i den nye europeiske Business Class. Det tilbys nå Champagne og vin av store flasker. Småflaskene er borte. Så de som reiser i dag og den kommende tid kan nyte
- Charles Heidsieck Brut Reserve Champagne
- Joseph Drouhin Laforet Bourgogne Chardonnay 2002, hvitvin
- Massolino Barbera d’Alba 2024, Piemonte, rødvin
- Scandinavian Clouds, Mikkeller, øl
- Carlsberg export, øl
- Mikkeller drink’in the sun, 0% alkohol øl
- Gin/tonic med Harahorn
- Bloody Mary
- Negroni Sbagliato drink
- Hugo Zero, italiensk mocktail (alkoholfri)
- Pluss det kjente utvalget av alkoholfrie drikkevarer
Endringer i loungen
Den største endringen er at loungene ikke lenger er delt opp i 2 deler: SAS lounge og SAS Gold lounge.

Nå er det en stor lounge for alle som har tilgang som gjelder. Man har delt opp den «nye» store loungen i soner for arbeid, hvile og mat/drikke. Legg også merke til at veggen mellom de to tidligere oppdelte loungene, er fjernet så det nå er full gjennomgang fra begge sider.

Matserveringen i den nye loungen vil følge konseptet til SAS Gold Lounge. Noen av våre lesere som har vært i loungen i dag morges kan rapportere om kjent mat på buffeten, og ikke noen store endringer som de har sett.
En endring er at det er satt opp egen bar i lokalet hvor spriten serveres. Tidligere var det jo bare i Gold loungen det var sprit tilgjengelig.

Reiser du ofte, kan du søke medlemsskap i vår Facebook gruppe «Frequent Traveler Norge». Her oppfordrer vi våre lesere til å dele bilder av den nye SAS serveringen de opplever i tiden som kommer.










Ble skuffet over SAS Premium på innenriks, hvor de har kuttet i tilbudet fra vognen. Man kan nå kun velge mellom muffin, chips og nøtter.