EuroBonus samarbejder nu med en af Europas største leverandører af energi: E.ON. I Danmark har E.ON knap 10% af de offentligt tilgængelige ladestandere.
Nu kan vi optjene EuroBonus point, når el-bilen lades op ved en af E.ONs ladestandere. Vi får 30 EuroBonus point for hver 100 kroner vi bruger. Vi skal blot betale med et betalingskort, der er tilmeldt hos EuroBonus til at optjene bonus point i fysiske forretninger og restauranter. Det kan være et hvilken som helst visa-, master- eller American Express kort. Du kan tilmelde dit kort her.
Bemærkning: Artiklen er opdateret på baggrund af bemærkninger modtager. Der er specielt lavet en opblødning vedr. prisen (og om den er høj)
Hvad er aftalen værd
Normalt siger vi, at EuroBonus point er 10 øre værd. Så de 30 point, der optjenes på 100 kroners forbrug er omkring 3 kroner værd. Altså svarer aftalen til at vi får en rabat på 3%.
Hvis du bruger dine EuroBonus point på en måde, hvor de har en værdi, der afviger væsentligt fra 10 øre, så må du regne efter med dine egne tal.
E.ON leverer ikke længere hjemmeløsninger
Tidligere leverede E.ON også hjemmeløsninger. Men dette er ophørt. Så nu tilbyder E.ON udelukkende opladning via offentligt tilgængelige ladestandere. Dér kan du enten betale med et betalingskort – eller du kan bruge E.ONs app, som du finder her. Optankning via appen kan også betales med et betalingskort, der er tilmeldt til at give EuroBonus point, når du handler i fysiske butikker og restauranter, der har aftaler med SAS EuroBonus.
Det er også muligt at tegne et abonnement hos E.ON via denne side. Men vurder lige de forskellige alternativer, før du tegner abonnement. Det er oplagt, at du vurderer på størrelsen af dit forbrug, ladestandernes placering og prisen.
E.ON er ikke billig – men det er konkurrenterne heller ikke
Hvis du har el-bil. vil det billigste formentlig være at have en ladeboks hjemme ved huset. Bor du i lejlighed, skal du formentlig tegne et abonnement hos en udbyder, som giver dig den løsning, der passer dig bedst.
Er du på farten, så får du helt sikkert den billigste el gennem et abonnement (og naturligvis billigst hos den udbyder, der har leveret din hjemmeløsning). Men hvis du ikke kan finde en ladestander fra din udbyder, så skal du tanke hos nogle af de andre leverandører.
SAS EuroBonus har ikke valgt den billigste el-leverandør. Som det fremgår af FDM’s oversigt, så ligger E.ON i den dyre ende. Men det gør mange andre leverandører også. I FDMs prischeck fra 17. april har 3 leverandører priser, der ligger væsentligt over E.ONs priser.

Jeg mener dog, at man hurtigt kan stirre sig blind på disse prisforskelle mellem E.on og billigere konkurrenter. Selv en prisforskel på 30 øre pr. kWh vil jo ikke engang løbe op i 5 kroners besparelse, når vi tanker 15 kWh. Og 8 af de billigere konkurrenter har priser, hvor forskellen er mindre end 30 øre pr. kWh.
For mig personligt vil det betyde mere, at jeg kan lade bilen et sted, jeg alligevel kommer forbi – og hvor jeg kan hygge med en kop kaffe. Jeg kunne aldrig finde på at køre 3-4 kilometer ud i et industriområde for at spare 5 krone.
Hvem kan bruge E.ON?
I princippet kan alle naturligvis bruge E.ON. Men det vil give mest mening for bilister, der eksempelvis har lejet en el-bil for en week-end. Og derfor heller ikke har abonnement nogen steder. Her kan E.ON være en mulig løsning.
Det kan måske også være en fordel for de personer, der tager el-bilen på ferie til udlandet. Specielt hvis den danske abonnementsløsning ikke gælder dér, hvor du skal lade bilen. Her kan formentlig optjene EuroBonus point, når du bruger E.ONs app og beløbet trækkes på det betalingskort, der er tilmeldt til at optjene EuroBonus point.
De foreløbige informationer fra EuroBonus var, at betaling med et betalingskort kun ville give EuroBonus point i Danmark og Sverige. Så hvis du eksempelvis har brug for at lade i Tyskland, så skal det ske via E.ONs app, hvis du vil optjene EuroBonus point.
Vi har forsøgt at få dette og et par andre spørgsmål afklaret hos E.ON for 2 uger siden – men selskabet er ikke vendt tilbage.








