Nu tilbyder SAS lounge i Billund og Aalborg til indenrigs passagerer.

Loungen i Aalborg. Fotokredit: SAS

SAS vil fra 1. oktober inviterer dig i lounge i Billund og Aalborg. Du skal enten have et guld- / diamantkort i EuroBonus. Alternativt status som Sky Team Elite Plus i et andet loyalitetsprogram. Eller rejse på Business Class på det direkte SAS-fly til et af selskabets internationale destinationer (d.v.s. Oslo eller Stockholm).

Nu har SAS gode nyheder til kunderne, der rejser fra Aalborg eller Billund. Du bliver inviteret i lufthavnens lounge, når du har guld- eller diamant status i EuroBonus, har status som Sky Team Elite Plus eller rejser på business class med det direkte fly til Oslo eller Stockholm.

Bedre service med Business

Dette er en direkte konsekvens af, det løft SAS nu foretager, når selskabet indfører Business Class på de internationale ruter i Europa. Dette smitter også af på de mange passagerer på indenrigsruterne.

Ud over et bedre flyprodukt forbedrer selskabet også oplevelsen i lufthavnen. Både for rejsende på de nye business billetter, men naturligvis også for EuroBonus medlemmer med guld- og diamantkort (samt rejsende med Sky Team Elite Plus status). De kan nu se frem til en mere smidig og behagelig start på rejsen. Uanset om de rejser i forretningsøjemed eller privat.

Loungerne i Billund og Aalborg har en komfortabel og afslappende atmosfære, hvor passagererne kan arbejde uforstyrret, tage en pause eller nyde et udvalg af mad og drikke inden afgang.

“Ønsket om lounge i både Billund og Aalborg har været der længe, og vi har fået mange henvendelser fra vores passagerer omkring dette. At vi først kan realisere det nu, hænger sammen med at vi har fået de rette aftaler på plads, og at det passer naturligt ind i lanceringen af vores nye Business Class indenfor Europa. Timingen er derfor rigtig, og vi ser det som et vigtigt skridt i at videreudvikle vores tilbud i Danmark“, udtaler Theres Briger – Head of Onground Product, SAS

SAS har estimeret, at det potentielle antal besøgende i loungerne vil ligge på omkring 17.000 årligt i Aalborg og 5.000 årligt i Billind.

Ny SAS politik

Da SAS tidligere var med i Star Alliance (sammen med selskaber som eksempelvis Lufthansa, LOT, Austrian Airlines og United Airlines), tilbød SAS ud over egne lounger udelukkende adgang til lounger, der blev drevet af alliancens andre flyselskaber. Det var i hvert fald situationen umiddelbart før skiftet fra Star Alliance til Sky Team.

Men den politik blev ændret, da SAS skiftede til Sky Team. Der blev åbnet op for, at rejsende med SAS kunne komme ind i lounger, der bliver drevet af andre end flyselskaber, de såkaldte “kontrakt lounger”. Vi har tidligere besøgt de nye “SAS” lounger i Berlin og Warszawa. Begge steder var kvaliteten i top, og de to lounger kan sagtens konkurrere med de alternativer, flyselskaber i Star Alliance tilbyder.

Det er denne politik, der nu også udrulles i Danmark. SAS vil tilbyde adgang til kontrakt lounger i de jyske lufthavne. Mon vi ikke også snart vil se lignende tilbud i andre europæiske lufthavne, der ikke har en lounge drevet af et Sky Team selskab?

Lounge i Aalborg

Loungen i Aalborg lufthavn ligge på første sal efter security. Den kan fra 1. oktober bruges af SAS passagerer, der rejser med flyet til København og Oslo.

Loungen i Aalborg. Fotokredit: SAS

Aalborg Lufthavn har lige annonceret, at loungen skal udvides: Kapaciteten skal fordobles. Udvidelsen forventes færdig i foråret 2026. Til den tid vil der være rigtigt god plads til SAS passagerer.

Lounge i Billund

King Amlet ved trappen op til loungen i Billund Lufthavn. Foto: Henry Jørgensen

Loungen i Billund ligger i afgangshallen. Du skal forbi boghandlen VHS. Så bliver du mødt af legofiguren “King Amlet”, som loungen er opkaldt efter. Du tager trappen eller elevatoren en etage op. Vi har tidligere anmeldt loungen i denne artikel.

King Amlet Lounge, Billund. Fotokredit: SAS

SAS har op til fire daglige afgange til København, to daglige afgange til Oslo og en daglig afgang til Stockholm. Det er rejsende på disse fly, der nu kan se frem til at få en invitation til at begynde rejsen i King Amlet Lounge. Adgang gives til SAS-passagerer i Business Class på de internationale ruter fra Billund samt indehavere af SAS EuroBonus Guld/Diamond kort eller SkyTeam Elite Plus medlemmer, der rejser med SAS.

SAS opgraderer servicen

Der er ingen tvivl om, at SAS er glade for at opgradere servicen, så selskabet nu kan tilbyde et bedre produkt fra de to jyske lufthavne.

“Passagerer, der benytter sig af loungen, kan se frem til en oplevelse, som skaber en mere afslappet og effektiv start på rejsen. Loungerne giver mulighed for at arbejde uforstyrret, nyde et godt udvalg af mad og drikke eller blot finde et roligt sted at slappe af før afgang. Det er netop denne kombination af komfort og fleksibilitet, vi ved er højt værdsat af både forretningsrejsende og fritidsrejsende. At vi nu kan tilbyde dette i Billund og Aalborg er et stærkt signal om, hvor vigtigt det danske marked er for SAS.” udtaler Theres Brige

Theres Briger – Head of Onground Product, SAS

På FinalCall er vi også glade for det nye tilbud. Det er en tydelig opgradering af servicen for rejsende fra Billund og Aalborg, specielt til indenrigspassagererne.

SAS har også direkte fly fra Aarhus til København og Oslo. Men lufthavnen har i forvejen konceptet “lounge for alle”, så der er lounge stemning i hele afgangshallen. Derfor tilbyder lufthavnen ikke betalings lounge. Læs mere i denne artikel.

Artiklen er baseret på information fra SAS

3 KOMMENTARER

  1. SAS har tidligere brugt kontrakt lounger flitigt, men mange af dem blev droppet i forbindelse med en spare plan for snart 10 år siden (svjh). Samtidig røg fasttrack i alle lufthavne, som ikke var SAS hub’s, eller hvor der var gold track. Begge dele begyndte langsomt at komme tilbage i forbindelse med den sidste spareplan før corona. Det som satte SAS i stand til at ekspander før corona ramte. SAS har f.eks. i mange år haft en kontrakt lounge i BKK, og det oveni den aftale de har med Singapore airlines om at benytte deres lounger i både BKK og SIN, og Thai airlines louger da de var med i Star Alliance.

    Derudover er de kontrakt lounges som SAS benytter og benyttede, sjældent drevet af et fly selskab, men derimod et lokalt handlings selskab.

  2. Mange tak for kommentarerne. Ja, det er rigtigt, at SAS for en del år siden faktisk benyttede en del kontrakt lounger. Mine bemærkninger i artiklen henviser til situationen umiddelbart før SAS gik fra Star Alliance til Sky Team.

    Jeg tjekker lige artiklen en ekstra gang for at se, om jeg skal stramme op på formuleringen vedr. lounger drevet af flyselskaber og kontraktlounger – for det har aldrig været hensigten at skrive, at flyselskaber driver kontraktlounger. Det har jeg faktisk aldrig hørt om.

    Endnu engang: Mange tak for de supplerende oplysninger.

  3. Teknisk set er Singapore Airlines og Lufthansa lounges kontrakt lounges når SAS passager bruger dem, men den er mere end diskution om ord.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here