Molslinjen får tre nye katamaraner til Kategat. De kan transportere flere biler og passagerer end de nuværende skibe på ruten. Og så sejler de på el. Under statsbesøget til Australien i marts, besøgte kongeparret et af skibene, der er ved at blive bygget på skibsværftet Incat i Tasmanien.
Flere danske færgeruter er ved at blive lagt om til at sejle på elektricitet. Det forventes, at hver 3. passager i 2030 vil sejle med el-færger. Molslinjen får tre nye el-drevne katamaraner, der gradvist bliver indsat på kategat ruterne fra begyndelsen af 2028.

Kapaciteten stiger med 25%
De nye katamaraner er meget større end de nuværende færger. Kapaciteten stiger med 25%. D.v.s. der bliver plads til 1.500 passagerer og 500 biler. De nuværende katamaraner kan tage 1.200 passagerer og godt 400 biler.
De nye el-færger vil sejle lige så hurtigt, som de nuværende færger: Over 40 knob (d.v.s. 74 km/time). De vil være 30,5 meter bredde og have en længde på 129 meter.
Katamaranernes motorer, energistyring m.m. leveres af den finske virksomhed Wärtsilä.
Ny video og hjemmeside
De nye katamaraner er præsenteret i denne video:
Desuden har Molslinjen oprettet en hjemmeside, hvor vi kan følge projektet. Her bliver vi også opdateret på ombygningen af havnene i Odden, Ebeltoft og Aarhus, som er nødvendig for at indsætte de nye katamaraner på Kategat ruterne.
“Det her er ikke længere kun tegninger og planer. Nu bygger vi. Derfor vil vi også gerne give vores kunder og andre interesserede mulighed for at følge projektet hele vejen,” siger Molslinjens administrerende direktør Carsten Jensen.
Du finder den nye hjemmeside her.
Artiklen er baseret på pressemeddelelser fra Molslinjen.







