Green SM: Hvornår får vi et stort vietnamesisk taxi selskab i Danmark?

Det vietnamesiske taxi selskab Green SM vil snart komme til Danmark med op mod 600 biler. Det vil udfordre de eksisterende selskaber, der samlet har lige over 4.000 biler.

Bag initiativet står den vietnamesiske koncern Vingroup, der bl.a. producent de elektriske biler, der markedsføres under mærket VinFast. Koncernen har også taxiselskabet Green SM (Green and Smart Mobility). Green SM opererer både i hjemlandet Vietnam men også Indonesien. Selskabets hjemmeside fortæller, at flåden består af 20.000 taxier og 60.000 taxi-motorcykler.

Green SM kommer snart til Danmark

Og nu er selskabet på vej ind i Danmark. Det oplyser ugebladet Ingeniøren. Selskabet har allerede ansat Lauge Brænder som landechef. Han var indtil for nyligt direktør i taxiselskabet Viggo. Han er i Ingeniøren citeret for denne kommentar til tidsplanerne: “Jeg kan godt bekræfte, at vi er klar til at åbne op snart. Det er meget snart, men jeg kan ikke sige mere end det nu.”

I følge ingeniøren søger selskabet efter egnede kontorlokaler i København og er i gang med at ansætte 3.000 chauffører. Og de første 600 VinFast el-biler er allerede ankommet til Danmark og skal have installeret taxameter.

Uber presser markedet

Et marked med overkapacitet er altid presset – det er det danske taxi marked et godt eksempel på. Der har været flere eksempler på at selskaberne har forsøgt at tiltrække kunder. Vi har eksempelvis set at det tidligere var muligt at hente pænt mange SAS EuroBonus point ved at bruge Dantaxi. Selskaberne har også rabataftaler med forskellige foreninger (eksempelvis Ældre Sagen). Efter Uber overtog Dantaxi har selskabet haft adskillige gode tilbud.

Jeg har da tænkt over, hvordan disse rabatter har kunnet blive finansieret. Det fik jeg så fortalt af en vognmand i Aarhus, da jeg kørte med 50% rabat. Dels skruer selskabet på den faste månedspris for at være tilsluttet Uber. Den faste omkostning stiger. Dels beholder selskabet en større andel af det beløb, som kunderne betaler for den enkelte tur.

Jeg er ret sikker på, at når Green SM kommer til Danmark og den samlede taxi vognpark forøges med 15%, så vil vi også se en række gode tilbud til taxi-kunderne.

Det interessante bliver så, hvordan det vil påvirke strukturudviklingen i taxi branchen og hvad det vil betyde for kunderne på længere sigt.

Delvist baseret på en artikel i Ingeniøren.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here