Trafiktallene for April får os til at spørge, om de er tilfredsstillende for Aalborg Airport. Går det godt? Skal lufthavnen glæde sig over bare 2% vækst? København har 6% flere passagerer end sidste år, Billund har 17% og Aarhus 15%.
De større danske lufthavne har meldt om vækst i antallet af passagerer for april 2026 sammenlignet med året før. Og det ganske pæne tal. I Aalborg er tallene knap så imponerende. En samlet vækst på 1.911 personer. Det er en fremgang på lige under 1,7%. Men tallene dækker over en tilbagegang på 10,4% (5.289 personer) på de internationale ruter og en stigning på 10,2% (6.836 personer) på ruten til København. Og det i en måned, hvor DSB indtil 19. april havde indsat togbusser på strækningen mellem Randers og Aarhus på grund af det omfattende sporarbejde. Det fik helt sikkert nogle af de togrejsende til at skifte til flyet.
Lufthavnsdirektør Niels Hemmingsen kommenterer udviklingen på denne måde: “April blev en begivenhedsrig måned i Aalborg Lufthavn, hvor vi både kunne glæde os over fremgang i de samlede passagertal og en fortsat stærk udvikling i indenrigstrafikken. Samtidig var tilbagegangen i udlandstrafikken til en vis grad forventet, da blandt andet påskens placering i år betød, at nogle af de sidste charterafgange i vinterprogrammet lå allerede i slutningen af marts i stedet for i april”
Men der var også tilbagegang i antallet af internationale passagerer i marts. Så tilbagegangen må også skyldes andre forhold. Påske kan ikke forklare alt.
Niels Hemmingsen uddyber: “Derudover må vi erkende, at de aktuelle geopolitiske forhold kan have en indvirkning på rejseaktiviteten globalt set. Men vi holder et positivt fokus fremad, hvor årets sommercharterprogram nu også går i gang. Vi har allerede sendt de første chartergæster afsted til blandt andet Mallorca og Kreta og i løbet af de næste dage får vi også for eksempel Rhodos, Zakynthos og Athen på afgangstavlerne.“
Her går det godt: Lyspunkterne
Vi må medgive, at der bestemt også er flere forhold, som lufthavnen kan glæde sig over. I pressemeddelelsen peger lufthavnen selv på de nye ruter:
- 2. april begyndte Norwegian at flyve til London
- Spies begyndte at betjene den direkte afgang til Kap Verde
- Voloteas nye direkte rute til Verona.
Dertil kommer et par andre nyheder. 1. april åbnede den nye Aalborg Airport Lounge med markant mere plads og bedre rammer for både ferie- og forretningsrejsende. Derudover blev Aalborg Lufthavn kåret som en af Danmarks bedste arbejdspladser med en flot top-10 placering blandt arbejdspladser med mere end 250 medarbejdere.
Artiklen er baseret på en pressemeddelelse fra Aalborg Lufthavn








