Færgerne fragter flere

Foto: Scandlines

600.000 flere tog færgerne i 2025. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det er endnu et tydeligt bevis på, at vi rejser mere. Med skib, tog, fly og bil.

Der har generelt set været stigning i antallet af rejsende fra 2024 til 2025. Og det for alle typer trafik. Uanset om vi kikker på flypassagerer, DSB rejsende mellem landsdelene eller biltrafikken over Storebælts- og Øresundsbroerne.

Færgerne har flotte tal

Færgerne havde 30.770.000 passagerer i 2025 samlet set på alle indenrigs- eller udenrigsruterne. Alene Øresundslinjen mellem Helsingør og Helsingborg havde 257.000 flere passagerer sidste år i forhold til året før. Det er en stigning på fire procent.

Der er også tryk på afgangene mellem Ystad og Bornholm. Her har Bornholmslinjen haft 40.000 flere passagerer med sidste år. Dermed rejste mere end 1,8 millioner mennesker til solskinsøen med færgerne, der er drevet af Molslinjen. Det er det højeste passagertal nogensinde.

”Danmark er et færgeland. Mange mennesker bruger færgerne som en del af deres daglige transport mellem hjem og arbejde, men vi er også flittige til at benytte færgerne som en tiltrængt pause på længere ture på tværs af landet eller til udlandet. Vi har generelt en meget stabil drift på de mange færgeruter i Danmark”, siger viceadministrerende direktør i Danske Rederier Jacob K. Clasen.

Kæmpe katamaraner til Kategat

De danske rederier arbejder på at forbedre turen med færger. Det skal eksempelvis være et behageligt afbræk på en længere køretur, når vi sejler over Kategat. Det er også derfor, at Molslinjen har bestilt nye og større katamaraner, som vi skrev om i denne artikel.

Vi arbejder hver dag hårdt på at gøre Molslinjens færger og vore produkter så attraktive for de rejsende som muligt. Det er dejligt at se, det virker, og at de rejsende bakker op. Men færgerne er lige nu i en voldsom og bekostelig grøn omstilling, så opbakningen skal gerne komme fra alle kanter, så vi hurtigst muligt kan få gjort den kritiske infrastruktur så bæredygtig som mulig”, siger Carsten Jensen, CEO i Molslinjen.

Færgeruter, der forbinder de danske øer med fastlandet (undtaget Bornholm), oplevede sidste år en stigning på otte procent i forhold til 2024. Således fragtede ø-færgerne 5,9 millioner passagerer i 2025.

Baseret på en artikel i fagbladet Maritime Danmark

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here